Rudolphi Producties

Het Debuut

THEATER

  • Saturday
  • 25 /09 September
  • 20:30 Hour
  • Available
  • 20.00
  • 15.50

~ Jubileumtournee 10e editie ~

Met veel trots presenteert Rudolphi Producties in Het Debuut de nieuwe generatie theatermakers. “We zijn blij dat het gelukt is vier prachtige voorstelling te selecteren. Zonder afstudeer presentaties en met een jaar lang online werken was het samenstellen van Het Debuut dit jaar een grotere uitdaging dan ooit te voor.”

Dit jaar, de 10e editie, is Het Debuut van extra groot belang. De voorstellingen zijn dit jaar geselecteerd uit twee afstudeerlichtingen, die van 2020 en 2021. Beide lichtingen verdienen een kans op dit podium. Het Debuut biedt pas afgestudeerde makers een kans om hun werk verder te ontwikkelen door ermee op tournee te gaan, kennis te maken met het landelijke theaterpubliek en een eerste stap te zetten als professioneel maker. 

Laat je verrassen door wat de nieuwe generatie makers te bieden heeft. Gooi jezelf in het diepe en laat je blik verruimen door hun rauwe en ongepolijste werk.

Annihilation. I reduce to nothing  - Aleksej Ovsiannikov
Hoe kun je afstand nemen van jezelf, je ego, en opgaan in de ruimte totdat je er helemaal in verdwijnt? Wat blijft er over als de mens afwezig is? Aleksej onderzoekt hoe het lichaam zich terugtrekt. We zien langzaam de grond onder zijn voeten verdwijnen. Een requiem, een gedicht, een fysieke performance. Het confronteert ons met de kwetsbaarheid van ons bestaan. Een poging tot loslaten in een tijd waarin niks meer vast te houden valt.

Aleksej Sergevitch Ovsiannikov (1990) geboren en getogen Amsterdam-Zuidoost en opgevoed door Russische ouders, studeerde in 2021 af aan de mimeopleiding van de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam.

Concept en spel: Aleksej Ovsiannikov 

Flying High  - Eva Van Kleef, Maria Marbus
Een vriendengroep worstelt met de paradox van onze hedendaagse prestatie- en concurrentiemaatschappij. Het is eng om uitzonderlijk te zijn, maar ook eng als anderen uitzonderlijker zijn dan jij. Krampachtig blijft de groep bij elkaar. Tot een van de vrienden wil uitblinken en het hogerop zoekt. Hij wil vliegen.

In deze talige, 90’s-inspired voorstelling wordt menselijk gedrag uitvergroot. Een hedendaagse interpretatie van Icarus in gabberkostuums. 

Eva van Kleef (1998) en Maria Marbus (1996) vonden elkaar in hun gezamenlijke liefde voor Griekse mythologie en studeerden in 2021 allebei af aan resp. de regieopleiding en de acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht.

Regie: Eva van Kleef 
Tekst: Eva van Kleef en Maria Marbus 
Spel: Bob Ott, Jelmer de Groot, Maria Marbus, Valentijn de Jonge 
Muziek: Thijs Bremmers

actually... let's forget about me - Charlotte Gillain 
Een vrouw, alleen in haar slaapkamer. Onzeker over wie ze is en wat ze zal worden. Ze  filmt zichzelf. We treden een anonieme maar toch ook intieme ruimte binnen. In een poging haar zoektocht vast te leggen zien wij haar constant veranderen. Ze daagt ons uit om mee te gaan in een realiteit waar iedereen iedereen zou kunnen zijn.

actually…let’s forget about me is een interdisciplinair videowerk, ontstaan uit een kruisbestuiving tussen mime en kunstmatige intelligentie. Het gebruik van deepfake software versterkt het thema: in hoeverre zijn wij eigenaar van onze eigen identiteit. 

Charlotte Gillain (1998) afkomstig uit Kalmthout, een klein dorpje naast Antwerpen, studeerde in 2021 af aan de mimeopleiding van de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam.

Concept, tekst en spel: Charlotte Gillain 
Regie: Ruth Borg 

SKIN  - Jim Buskens & Manouk Pluis 

In SKIN bewegen performers Manouk Pluis en Jim Buskens om elkaar heen in een poging  één genderneutraal lichaam te vormen. Langzaam vervagen de grenzen, ze verstrengelen tot één geheel waarin je niet meer ziet welk lichaamsdeel van wie is. In deze performance overstijgen de dansers de aangeboren fysieke verschillen en gaan ze op zoek naar het nulpunt van ons menselijk lichaam.

SKIN werpt een nieuwe blik op gender en het lichaam. De aangenomen ideeën over wat een mannen- en vrouwenlichaam is worden opgeschud.

Jim Buskens (1996) en Manouk Pluis (1999) studeerden in 2021 af aan resp. de performance- en  acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Vertrekpunt in hun werk is transformatie, zowel lichamelijk als maatschappelijk.

Concept: Jim Buskens 
Performance: Jim Buskens// Manuel Groothuysen, Manouk Pluis 
Tekst: Kae Tempest 
Muziek: Mina Caputo
 

Reviews

Het Debuut is een van de beter bewaarde geheimen van het Nederlandse theater. Dat bewijzen de drie jonge makers van dit jaar (2019, red.) met verrassende, contemplatieve voorstellingen. Spannend, beangstigend en ontwrichtend – dat is precies waarom je naar Het Debuut gaat.

- De Volkskrant