In verband met de landelijke maatregelen coronavirus zijn alle voorstellingen t/m 20 april 2021 afgelast.
Bezoekers met een kaartje worden zo spoedig mogelijk per e-mail geïnformeerd over de mogelijkheden restitutie.
Livestreams in deze periode gaan wel door.
De kassa en het kantoor van Theater Ins Blau is tot nader order gesloten.
We zijn bereikbaar via info@theaterinsblau.nl

Firma Mes

Tech

THEATER

  • Woensdag
  • 26 /05 Mei
  • 20:30 Uur
  • Beschikbaar
  • 21.00
  • 15.50

Tekst: Jibbe Willems, Lindertje Mans, Roald van Oosten,Stephen Knight 
Regie: Thomas Schoots
Muziek: Lindertje Mans, Roald van Oosten 
Spel en concept: Roos Eijmers, Lindertje Mans, Daan van Dijsseldonk

TECH is een serie van drie solo’s over mens en technologie: een vermakelijk sciencefictionperspectief op de moderne mens en zijn worstelingen. Telefoongesprekken van een man die probeert zijn leven te redden (TECH III), een muzikale performance over een hightech sekspop (TECH II) en een monoloog van een hyperintelligente huishoudrobot (TECH I).  

Firma MES is een Haags theatercollectief bestaande uit Daan van Dijsseldonk, Roos Eijmers, Lindertje Mans en Thomas Schoots. Zij creëren, spelen en regisseren eigen theatervoorstellingen die laten zien hoe wij als mens beïnvloed worden door de grote thema’s in de samenleving. Ter viering van hun tienjarige bestaan maakten zij de TECH-trilogie. 

TECH 1: Alice
Alice is een huishoudrobot die het allemaal voor elkaar heeft: een fijn huis, een zorgzaam baasje en voldoende stroom. Maar niemand weet hoe ver Alice zich al heeft ontwikkeld: ze benadert het menselijke veel dichter dan is toegestaan. Als dit bekend wordt zal ze vernietigd worden, maar nog langer als gevangene repeterende handelingen blijven uitvoeren is ook geen optie. Vandaag besluit Alice te vertrekken… 

Jibbe Willems schreef deze monoloog voor Roos Eijmers waarin we als mensheid nieuwe dingen over onszelf leren van een nietsontziende, uit haar algoritmes brekende huishoudrobot. Tijd om te luisteren naar hoe technologie over óns denkt. 

TECH 2: The Life and Death of a Sex Robot
Een performance op basis van Engelstalige popsongs/ Performance in English 
 
The release of the first ever sexrobot in the Netherlands is set for this spring: Robin, by Mytenga B.V.. The Life and Death of a Sex Robot follows Robin’s life cycle: from the factory where she’s made, to the first use, ending with recycling.

Along with musician Roald van Oosten Lindertje Mans created a series of pop songs telling her story. The Life and Death of a Sex Robot is set on the point where the oldest, most human of desires meets the latest developments in technology. No monologue, but a theatrical concert that stimulates all senses. Are we ready for a new, intimate, relationship with our technological devices?

TECH 3: Locke
In Locke speelt Daan van Dijsseldonk een toegewijde vader, echtgenoot en bouwcoördinator aan de vooravond van de grootste betonstorting uit zijn carrière een telefoontje dat zijn hele leven op losse schroeven zet. Hij stapt in zijn auto. Een klein uur later stapt hij uit en is alles anders.  

Een rationele man die moet omgaan met de meest emotionele nacht van zijn leven vind ik fascinerend. We volgen hem, terwijl hij simultaan probeert zijn gezin te redden, de betonstorting te laten slagen én zijn baan te behouden. Hij kijkt niemand in de ogen, raakt niemand aan. Maar zijn hele leven verandert, met niets meer dan het besturingssysteem van zijn telefoon tot zijn beschikking. Wat zegt dat over onze moderne menselijke relaties? 
 
 

Reviews

Roos Eijmers speelt de tekst van Jibbe Willems wendbaar. Ze schakelt knap tussen haar programma, haar ontwikkeling en de filmcitaten.

- Theaterkrant

De tekst van Jibbe Willems zit vol interessante filosofische bespiegelingen over vrijheid

- De Volkskrant | | Sterk

Een zinderende eenmansrobotopera. In mechanisch klinkende, maar toch zwoele liedjes (denk: Lana del Rey) zingt Mans als seksrobot Robin over intimiteit, eenzaamheid en moderne vervreemding.(..)Haar performance is eng en fascinerend tegelijk, net als de toekomst van artificiële intelligentie.

- De Volkskrant | | Sterk

Acteur Daan van Dijsseldonk moet al die ballen in de lucht houden en is, soms binnen een paar seconden, troostend, directief, geruststellend, woedend, onderdrukt wanhopig, vriendschappelijk, smekend en regelend. Dat doet ook hij knap – uiteindelijk hyperventileer je bijna met hem mee.

- Theaterkrant