Firma Mes

The Gaia Hypothesis

THEATER

  • Vrijdag
  • 20 /05 Mei
  • 20:30 Uur
  • Binnenkort in verkoop

Concept, tekst en spel: Lindertje Mans
Muziek:Roald van Oosten
Regie: Thomas Schoots


Kun je houden van een bacterie? 
 
Performer Lindertje Mans neemt je mee in een meeslepend gedachte-experiment. Samen met componist Roald van Oosten creëert ze een intense muzikale performance. Ze vraagt een diepzeevis, een menselijke cel en een ruimtesonde naar de toekomst van de mensheid. Vanuit het perspectief van deze drie wezens neemt ze ons mee onder, boven en binnenin onze wereld. Mans en Van Oosten scheppen een atmosfeer waarin biologie en filosofie samenkomen in een theatraal concert vol duistere synthpop en spoken word. Een reis door alle lagen van het universum. Een zoektocht naar intimiteit en een nieuwe verhouding van de mens met de wereld.
 
Belangrijke inspiratiebron is De Gaia Hypothese, geformuleerd door wetenschapper James Lovelock in 1969. Hij beschreef alle levende materie op aarde als één organisme, dat er altijd voor zal zorgen dat leven op aarde in stand wordt gehouden.
 
Lindertje: “Ik weet niet of de Gaia Hypothese klopt, maar het lijkt me de moeite waard dit te onderzoeken. Er is zoveel dat we niet weten: de zeediepten vormen de grootste leefomgeving op aarde, maar we weten meer van het universum dan van onze eigen oceanen.”
 
In The Gaia Hypothesis zetten Lindertje Mans en Roald van Oosten hun succesvolle samenwerking uit TECH: The Life And Death Of A Sex Robot voort. Scenografie en eindregie zijn in handen van Thomas Schoots. De muziek en gesproken tekst is deels in Nederlands en deels in Engels.

Lindertje Mans studeerde performance aan de Toneelacademie Maastricht en muziektheater aan het Conservatorium in Den Haag. Ze is kernlid en mede-oprichter van Firma MES. In 2015 speelde ze de vrouwelijke hoofdrol in de musical Soldaat van Oranje.
 
Roald van Oosten is muzikant en componist. Zijn werk reikt van pop tot duistere soundscapes. Hij begon zijn carrière als frontman van de band Caesar. In 2019 maakte hij bij het National Theatre in Londen de muziek voor het het stuk When We Have Sufficiently Tortured Each Other, in regie van Katie Mitchell, met Cate Blanchett.