Rudolphi Producties

Het Debuut

Theater

zaterdag
12 oktober
20:30 uur

Niet meer weg te denken uit het theaterlandschap: Het Debuut.
De schakel tussen opleiding en praktijk, makers en publiek, talent en theaters. Jonge theatermakers die met lef en scherpzinnigheid hun werk tonen. Ieder jaar selecteert Rudolphi Producties de meest aansprekende korte voorstellingen voor je tijdens het ITs Festival (International Theatre School Festival). In een avontuurlijke avond, waarin je drie verschillende voorstellingen voorgeschoteld krijgt, nemen de makers je mee in hun belevingswereld.  

Het Debuut is een project van Rudolphi Producties, de artistieke thuishaven voor zelfstandige theatermakers van alle generaties. Rudolphi Producties kiest voor makers met een voorliefde voor theater dat dicht op de huid van de samenleving zit. Theater dat verbaast, ontroert, schuurt en verrast. Met Het Debuut geeft Rudolphi Producties pas afgestudeerde theatermakers een kans om zich verder te ontwikkelen en hun werk te tonen.
Makers die werken onder de vleugels van Rudolphi Producties zijn o.a. Jette Derlagen, Bodil de la Parra, Waal en Wind (Eva Marie de Waal en Sophie van Winden), Marlies Heuer, Magne van den Berg, René van ’t Hof en Stephanie Louwrier.

Geselecteerd voor eerdere edities van Het Debuut zijn o.a. Tim Olivier Somer, Tarik Moree, Romano Haynes, Performancegroep ROTOR, La Isla Bonita, Firma Draak, Rundfunk, URLAND en George Tobal.

Geselecteerd voor Het Debuut 2019 zijn:
Caro Derkx - Me, Myself and Sir Roger Scruton
Kathlyn Wuyts - Vaste Grond
Benjamin Abel Meirhaeghe, Kim Karssen en Laura de Geest - Tisch und hihi Tränen


Me, Myself and Sir Roger Scruton
Caro Derkx

“The owl of Minerva spread it’s wings only with the falling of the dusk” - Georg Friedrich Hegel

Tijdens haar studie komt Caro Derkx in aanraking met het gedachtegoed van de Britse conservatieve filosoof Roger Scruton. Scruton was de scriptiebegeleider van Forum voor Democratie politicus Baudet. Derkx neemt de uitgesproken opvattingen van de filosoof onder de loep en raakt betoverd door zijn wereldbeeld. Kun je je eigen beperkingen ontstijgen en dichter bij de ander komen? Zowel de ander buiten jezelf, als de ander binnen jezelf. Wat is het spanningsveld tussen ‘ik’ en de ‘ander’.

En wanneer gaat ‘daar’ over in ‘hier’ en het ‘ik’ over in ‘wij’? In Me, Myself and Sir Roger Scruton vervaagt de grens tussen feit en fictie.

Een intieme solo waarin documentaire, theater, video en literatuur op unieke wijze samensmelten.

 “meesterlijke politiek-psychologische ideeënthriller die zijn weerga zelfs in het gevestigde theaterveld niet kent.” aldus de Theaterkrant, de jury van Het Debuut sluit zich hier volledig bij aan.

Deze voorstelling is gedeeltelijk Engelstalig met Nederlandse ondertiteling.

Tekst, concept en spel: Caro Derkx Begeleiding: Thomas Dudkiewicz Muziek: Olaf Kroon Met dank aan: Wilfried de Jong, Bodleian Library Oxford, Rik Balder, Puck Balder, Wim Kayzer, Peter Missotten, Roger Scruton, Stijn Vervoort en Mees Walter

Over Caro Derkx
Caro Derkx is in de zomer van 2019 afgestudeerd aan de performance opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Na haar ‘debuut’ in de coming of age voorstelling Eli Eli (2012) van Toneelgroep Oostpool, heeft ze aan verschillende producties meegewerkt. Afgelopen seizoen liep ze stage in Shakespeare’s King Lear van Toneelgroep Maastricht. Ze is gefascineerd door beeldende kunst en voedt zich met filosofie en wereldliteratuur om de grote thema’s van onze tijd te bevragen. In haar werk onderzoekt ze de complexe verhouding tussen feit en fictie, werkelijkheid en fantasie, realiteit en beeldvorming en de steeds problematischere notie van authenticiteit.


Vaste Grond

Kathlyn Wuyts

Ik heb een lijst van vragen gemaakt die ik jou wilde stellen.
Bij gebrek aan de mogelijkheid om jou mijn vragen te stellen
op hetzelfde moment dat jij mij antwoord kunt geven heb ik ze maar aan anderen gesteld.

In de hoop dat ik jou in hen zou herkennen.
Of in de hoop dat ze mij een mogelijke weg zouden tonen die ik kan bewandelen om zo ooit een versie van jou tegen te komen die mij het antwoord kan geven waarnaar ik verlang.

Ze hadden allemaal enorm veel verhalen te vertellen. Sommigen leken ook tevreden te zijn met de antwoorden die ze gevonden hadden, maar ik denk dat het antwoorden waren op hun eigen vragen. Niet op de mijne.

Ik hoop dat je dit ooit leest en lacht. Dat je denkt: “Ach, wat deed ik toch onnodig moeilijk toen.”

En dat alles goed gekomen is.

Laat het me weten, als je kan.

Groetjes,
Jezelf

Hoe kijk je in de toekomst terug op het leven waar je nu net aan bent begonnen? Kathlyn Wuyts interviewde voor Vaste Grond de serviceflatsbewoners van het woonzorgcentrum Regina Coeli in Brugge, de stad waar zij zelf opgroeide. Hun verhalen vormen de basis van een intieme, muzikale voorstelling. Nieuwsgierig, een beetje bang voor de toekomst en met een verlangen naar eenvoud, onderzoekt ze samen met het publiek mogelijke antwoorden op deze vraag.

“een liefdevolle, intieme vertelling” aldus de jury van Het Debuut.

Concept en spel: Kathlyn Wuyts Begeleiding: Maarten Heijmans Scenografie: Paul Boereboom Licht en video: Anouk Steenbakkers Geluid: Jordy Zoet Met dank aan: Lisette Aneca, Maria Gouwy, Norbert De Maesschalk, Wilfried Pillen, Paula Wattez, Ghislain Rodeyns, Maria Roelens, Rita Lepsche, Maria Delvoye, Lisette Kempener, Dina Vandeputte, Hedwige Daelman, Lieve Vanhaerents, Paul Braem, Ann Marcus en alle medewerkers van Regina Coeli Ook dank aan: Rik Hollaar, Desiree Delussu, Annebeth Vliestra, Lois Maat, Momo Samwel, Giulia Reiss, Charles Pas en Erasmus Mackenna

Over Kathlyn Wuyts
Kathlyn Wuyts groeide op in Brugge, België. Voor haar studie aan Toneelschool en Kleinkunstacademie verhuisde zij naar Amsterdam, waar ze in 2019 afstudeerde. Ze was reeds te zien in voorstellingen van Theater Utrecht, het Noord Nederlands Toneel en Theatergroep Witte Raaf. Op school begon ze met het maken van haar eigen voorstellingen op basis van interviews, gesprekken en briefwisselingen. Daarin zoekt ze naar de schoonheid van het alledaagse en speelt ze met de raakvlakken tussen verveling en verwondering, werkelijkheid en fantasie.


Tisch und hihi Tränen

Benjamin Abel Meirhaeghe, Kim Karssen en Laura de Geest

Tisch und hihi Tränen is een bizarre, operateske voorstelling over de grote verhalen van de mensheid. Samen met Kim Karssen en Laura de Geest verdiept Benjamin Abel Meirhaeghe zich in het grote verdriet en hoe dat te aanvaarden. Zij spelen dit operateske verhaal, met een lach en een traan op, naast en onder een kleine tafel op een zo groots mogelijke manier.

“een knallende mini-opera, die zowel een gelaagde soundscape kent als een ingenieus spel met vormen” aldus de Theaterkrant

Regie: Benjamin Abel Meirhaeghe spel: Laura de Geest, Marieke de Zwaan, Benjamin Abel Meirhaeghe/ Daan Couzijn Geluidsontwerp: Laurens Marien Productie: Lowie Smink Lichtontwerp: Robin van den Berg Geproduceerd door: Zaal 3 / Het Nationale Theater

Tijdens Het Debuut reist gastvrouw Janske Dekkers mee die een introductie zal geven en na afloop het nagesprek in de foyer zal leiden onder het genot van een drankje.

Recensies

Het Debuut

“Het Debuut. Dat is een prijs met inhoud.”

De Volkskrant

Het Debuut

“Alle makers laten zien dat ze lef hebben zonder schroom hun eigen fascinaties en eigenaardigheden tentoon te stellen.”

De Volkskrant

Het Debuut

“Drie bijzondere voorstellingen voor de prijs van één”

Haarlems Dagblad

Het Debuut

“Aantrekkelijke avond met hoogst origineel nieuw theatertalent.”

Theaterkrant

Type
Aantal
Prijs
Normaal
CJP/Student
Rolstoel
Totaal
Uitverkocht
Afgelast

Meer Theater

 

Social Media

Mijn Account

Nieuwsbrief

 

*Verplicht veld

Contact

Theater Ins Blau
Haagweg 6
2311 AA Leiden
T. (071) 5144614
info@theaterinsblau.nl

Telefoonnummer Kassa:
071-5141780
Open werkdagen van 13.00u tot 17.00u
En een uur voor aanvang van de voorstelling

Inschrijfnummer KvK: 41166221

Design: Zabriski Leiden - Development: Studio Projectie

© Theater Ins Blau